, ,

نقش هوش مصنوعی در نتایج جستجو گوگل

نقش هوش مصنوعی در نتایج جستجو گوگل

هوش مصنوعی گوگل آنقدر توسعه پیدا کرده که استفاده از اینترنت بدون گوگل غیر ممکن شده است. بیشتر افرادی که با اینترنت کار می کنند صفحه سفید دوست داشتنی گوگل را به عنوان صفحه پیشفرض خود تنظیم می کنند و اولین صفحه ای که موقع باز کردن مرورگر لود می شود گوگل است. گوگل این پیشرفت و معروف بودن روز افزون خود را مدیون سیستم جستجوی اینترنتی خود است.

گوگل در کنار سرویس جستجوی اینترنتی، صدها خدمات دیگر هم ارائه می دهد که سرویس Gmail، سایت خوان، گوگل پلاس، Google Earth و گوگل مپ تنها چند مورد از معروف ترین آنها هستند.گوگل بزرگترین موتور جستجوگر دنیا هست و در دنیای اینترنت باعث تحول های بزرگی شده است.بیش از ۸۰ درصد ورودی سایت ها از گوگل می باشد (چرا سئو ضروری است؟).

اگر شما هم webmaster یا مدیر سایت باشید، حتما تاکنون دقت خاصی را برای انتخاب کلمات و عبارات کلیدی در تگ ها یا همان برچسب ها داشته اید تا بتوانید از این طریق کاربران و بازدیدکنندگان را از طریق موتورهای جستجو جذب مطالب خود کنید. با این وجود که گوگل طی سالهای اخیر الگوریتم های جستجوی خود را آپدیت کرده و سیستم های مختلفی مثل پاندا را به کار گرفته است، اما هم چنان اهمیت انتخاب کلمات کلیدی پابرجا مانده است. اما به تازگی گوگل قصد آپدیت الگوریتم خود را دارد تا از جستجوی مفهومی بیشتر استفاده کند.به طوری که متن و محتوای سایت را مورد بررسی قرار خواهد داد تا بازهم دست سئو کلاه سیاه را کوتاه کند. ادامه نقش هوش مصنوعی  در نتایج جستجو گوگل

آشنایی با سیستم جستجوی مفهومی
این اصطلاح به معنای ادراک و معنی دار کردن بیشتر یک عبارت مورد جستجو است. تا امروز گوگل تنها سعی می کرد عبارت مورد جستجوی کاربر را در میان متون و کلیدواژه های سایت های بیابد و آن را به کاربر نشان دهد که بعضی افراد سعی در فریب موتورهای جستجو داشتند.
اما به زودی گوگل سعی می کند تا به معنای حقیقی پشت کلمات پی ببرد تا متون و صفحات مرتبط تری را برای کاربر پیدا کند. فارغ از اینکه چه کلماتی در سایت مقصد به عنوان کلمات کلیدی وجود دارند، گوگل می خواهد مثل یک انسان عمل کند و هدف هر وبمستر را از مطالبی که در سایت خود درج کرده است کشف کند!

ماشین ها وارد می شوند !
در طرح جستجوی مفهومی، یک ماشین غول پیکر آنالیز کننده، اطلاعات را تفسیر کرده و در اختیار گوگل قرار خواهد داد و تمامی عبارات جستجو شده کاربران را برای گوگل معنی خواهد کرد. این ماشین از صدها پردازنده موازی که توانایی میلیاردها عملیات محاسباتی را در کسری از ثانیه دارند تشکیل شده است. به این ترتیب گوگل ارتباط بین عبارات جستجو شده را بهتر درک خواهد کرد و شاید کلماتی مرتبط به آنها را نیز که توسط این عنصر در اختیارش قرار گرفته شده را نیز به صورت مخفی در هر صفحه یافت شده جستجو خواهد کرد. به این ترتیب، نتایج نشان داده شده به کاربر در واقع حاوی سایت هایی خواهد بود که کاربر واقعا به دنبال آنهاست. نه صفحاتی که به منظور جذب بازدید کننده محتوای غیر واقعی را در خود ثبت کرده اند. (نمونه این سایت های اسپم را این روزها در چت روم ها میبینیم که به زودی همه آنها از نتایج جستجو حذف خواهند شد)
آیا سیستم جستجوی مفهومی، سئو را بیکار خواهد کرد ؟
وقتی کاربری در گوگل عبارتی را جستجو می کند می خواهد به جواب سوال یا سوالاتی در ذهن خود دست پیدا کند. پس نویسنده های سایت ها باید علاوه بر پرکردن کلمات کلیدی، به فکر جواب سوالاتی که کاربران در ذهن خود دارند نیز باشند.

به طور مثال وقتی کاربری عبارت بدمینتون را جستجو می کند ممکن است یک یا چند تا از سوالات زیر را در ذهن داشته باشد:

قوانین بازی بدمینتون چگونه است؟

بهترین تمرین های بازی بدمینتون چگونه است؟

دانلود مسابقات بین المللی بدمینتون
یا وقتی یک کاربر عبارت وردپرس را جستجوی می کند، شاید به دنبال موارد زیر است:

آموزش نصب وردپرس
سئو وردپرس
افزونه های کاربردی وردپرس

حالا که گوگل از طریق جستجو های از پیش انجام شده و عنصر جدید معرفی شده می داند که باید در متون صفحات مورد جستجو باید به دنبال پاسخ این سوالات هم باشد نتایج جستجو می تواند کاملا متفاوت باشد. پس وقتی که شروع به نوشتن برای وب سایت می کنید سعی کنید درمورد موضوعی که می خواهید کاربران از گوگل به آن هدایت شوند بیشتر فکر کنید تا حدس بزنید کاربران در مورد آن چه فکر می کنند، به دنبال چه چیزی هستند و چه سوالاتی در ذهن خود دارند.

گوگل با خودش هم رقابت می کند !
تا چند وقت پیش، وقتی عبارت What is my ip را در گوگل جستجو می کردید، گوگل لیستی از سایت هایی که خدماتی برای نمایش IP شما ارائه می دهند را نشان می داد. اما به تازگی، گوگل بالاتر از همه نتایج جستجو، IP شما را نشان می دهد. چنین نتایجی در مورد محاسبات ریاضی هم صادق است. گوگل فرمول هایی که در کادر جستجو می نویسید را محاسبه می کند و حتی نمودار ها را ترسیم می کند. واحد های پولی را به یکدیگر تبدیل می کند. قیمت روز طلا و نفت را نشان می دهد و

به نظر می رسد گوگل رقابت سختی را با خودش آغاز کرده است. در عکس زیر، نمونه ای از تبدیل واحد پول توسط گوگل را می بینید :

نتیجه ای که میتونیم بگیریم از مطلبنقش هوش مصنوعی در نتایج جستجو گوگل این است که :

  1. گوگل با استفاده از هوش مصنوعی نتایج جستجو را نمایش می دهد.
  2. وقتی مطلب میزنیم باید توجه داشته باشیم تا همه نیاز هایی که ممکن است با جستجوی کلمات کلیدی مربوط به همان نوشته باشد را در نظر بگیریم و توضیح کامل و مفید ارایه دهیم.
  3. جامع و هدفمند برای وب سایت مطلب بزنیم(تنها تگ زنی و کلمات کلیدی رو زدن جواب نمیده، بلکه باید محتوای سایت نیز با کلمات کلیدی هم خوانی داشته باشد).
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *